اگر صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید یا قصد دارید از کسب و کار سنتی به دیجیتال کوچ کنید، احتمالا واژه «سئو» را بسیار شنیده اید و درباره آن کنجکاو شده اید. حالا زمان آن رسیده است که به پاسخ سوال خود برسید و یک بار برای همیشه به این کنجکاوی پایان دهید.

سئو چیست؟

سئو یا به عبارتی درست تر “”SEO مخفف “Search Engine Optimization” به معنای «بهینه سازی موتور جستجو» است. به بیانی دقیق تر «به مجموعه اقداماتی که سبب می شود، موتورهای جستجو راحت تر و سریع تر با وبسایت ما ارتباط برقرار کنند» سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو می گوییم.

بهینه سازی یا سئو کردن وبسایت، سبب می شود که شما در نتایج جستجوی کاربران بهتر دیده شوید و بازکنندگان زیادی را به سمت وبسایت خود جذب کنید. هرچقدر در نتایج بهتر دیده شوید، شانس بیشتری برای جذب مشتری مناسب کسب و کارتان دارید.

سئو سبب چه چیزهایی می شود؟

برای درک مفهوم سئو بهتر است تعریفی که در بخش قبل ارائه دادیم را به قسمت های کوچک تر تقسیم کرده و به تجزیه و تحلیل آن بپردازیم. تعریف سئو را می توان به بخش های زیر تقسیم کرد:

کیفیت ترافیک ورودی

شما می توانید با ارسال مطالب گوناگون در وبسایت، تمام بازدیدکننده های جهان را به سمت خود جذب کنید. فرض کنید شما فروشنده کیف و کفش هستید اما برای جذب ورودی بیشتر، اقدام به ارسال مطلب درباره گوشی موبایل جدید اپل می کنید. شاید این کار سبب افزایش ورودی وبسایت شما شود اما این ترافیک باکیفیت نیست، زیرا برای شما مشتری جدیدی نمی آورد.

یکی از فواید سئو، افزایش کیفیت ترافیک ورودی وبسایت شما است. در واقع سئو تلاش می کند تا بازدیدکننده ای وارد وبسایت شما شود که مشتری شما است و به دنبال خدمت و محصول مرتبط با کسب و کار شما می گردد. قطعا بازدیدکننده ای که نیازی به خدمت یا محصول شما نداشته باشد، به درد کسب و کارتان نمی خورد و فقط باعث اتلاف منابع می شود.

مقدار ترافیک ورودی

هنگامی که وبسایت شما به کسانی نشان داده شود که به خدمت یا محصولتان نیاز دارند، نرخ کلیک و ترافیک ورودی سایت تان افزایش پیدا می کند.

نتایج ارگانیک

درآمد موتورهای جستجو از تبلیغات است و یک بخشی را در صفحه نتایج SERP)) به آن اختصاص داده اند. سئو سبب می شود شما بدون پرداخت هیچ هزینه ای، در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر شوید و ترافیک ارگانیک جذب کنید. ترافیک ارگانیک یعنی «ترافیکی که شما برای جذب آن پولی پرداخت نکرده اید».

احتمالا اکنون با معنا و مفهوم سئو به صورت کامل آشنا شده اید و دریافتید که چقدر برای کسب و کار شما می تواند مفید باشد. حال زمان آن رسیده است که به این سوال پاسخ دهیم: «سئو چگونه کار می کند؟»

سئو چگونه کار می کند؟

اگر از شما بپرسند موتور جستجو چیست، چه چیزی در ذهنتان تداعی می شود؟

احتمالا یک وبسایت مانند گوگل، بینگ، یاهو یا هرچیز دیگری به ذهنتان می رسد که یک کادر (باکس) برای مطرح کردن پرسش شما دارد و با فشردن یک دکمه به ده ها پاسخ جامع برای پرسش یا عبارتی که مطرح کرده اید، دست پیدا می کنید. تصویر ذهنی شما کاملا درست است اما تا به حال به این مورد فکر کرده اید که چه فرآیندی رخ می دهد تا موتور جستجو، بهترین پاسخ را برای سوال شما پیدا کند؟

نحوه کار موتورهای جستجو به این صورت است:

گوگل (یا هر موتور جستجوگر دیگری) دارای ربات هایی است که محتوای وبسایت ها را جمع آوری و ساماندهی می کند. هنگامی که شما واژه یا عبارتی را سرچ می کنید، ربات های گوگل در بین میلیون ها محتوای ذخیره شده از وبسایت ها به جستجو می پردازند و با استفاده از الگوریتم های اختصاصی که برای آنها نوشته شده است، بهترین پاسخ را نسبت به سرچ شما نشان می دهند.

الگوریتم های اختصاصی که هر موتور جستجوگری برای خود دارد، سبب می شود تا ربات ها بهترین نتایج را مطابق با سرچ شما نشان دهند. در واقع هرچقدر این الگوریتم ها دقیق تر باشند، نتایج نزدیک تری به پرسش های شما نشان داده می شود.

آموزش سئو

تا این بخش مقاله با مفهوم سئو و الگوریتم های تاثیرگذار بر آن به صورت کامل آشنا شدید و یک تصویر کلی از این مهارت کاربردی به دست آوردید. احتمالا حالا نیاز به آموزش بیشتر و عمیق تری برای سئو را احساس می کنید و نیاز به یک نقشه راه جامع و کامل دارید.

شاید از دور، این مسیر برای شما تاریک و ترسناک باشد و فکر کنید هرگز نمی توانید مهارت سئو را بیاموزید. ما در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود تصمیم گرفتیم تا یک نقشه راه کامل و جامع برای آموزش سئو ترسیم کنیم و در این راه گام به گام همراه شما باشیم. اگر از آن دسته از افراد هستید که به این آموزش ها نیاز دارید، ادامه این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید.

به صورت کلی مراحل انجام سئو سایت به شرح زیر است:

یک سایت مطابق با قوانین سئو (SEO – Friendly) ایجاد کنید.

پس از آشنایی مقدماتی با مفهوم سئو و الگوریتم های آن، باید سایت خود را مطابق با این قوانین بنا کنید. اگر هم اکنون سایتی دارید، آن را بر اساس قواعد سئو بهینه سازی کنید.

هرچقدر موتورهای جستجو راحت تر با سایت شما ارتباط برقرار کنند، شانس شما برای قرار گرفتن در نتایج بیشتر است. فرقی نمی کند که سایت شما جدید باشید یا قدیمی، بهینه سازی آن را آغاز کنید. شروع این بهینه سازی می تواند با انتخاب نام یک دامنه مناسب و لینک سازی داخلی استاندارد باشد.

تولید محتوای سئو شده

تا زمانی که در سایت خود محتوا نداشته باشید، نمی توانید ادعا کنید اصلا سایتی دارید. سایت های خالی برای شما هیچ کاری نمی کنند. همین الان تولید محتوا را شروع کنید.

اگر نمی دانید محتوای سئو شده چیست و چه ویژگی هایی دارد، اصلا نگران نباشید. ما به زودی در یک مطلب جامع و کامل، تمام روش ها و قواعد سئو محتوا را به شما آموزش می دهیم.

سئو داخلی سایت

شما اکنون دامنه خود را انتخاب کرده اید، محتوای سئو شده در آن قرار داده اید و لینک سازی داخلی را به صورت کاملا استاندارد انجام داده اید. حال زمان آن رسیده است که فایل Robot.txt را تنظیم کنید.

نقشه راه آموزش سئو

در بخش قبل یک دورنمای کلی برای کسانی که یک آشنایی مقدماتی با سئو داشتند ارائه دادیم. حالا نوبت افراد مبتدی است که نیاز دارند از صفر تا صد و به صورت جامع سئو را یاد بگیرند. برای آموزش سئو به صورت جامع و کامل روی لینک زیر کلیک کنید و آموزش ها را به صورت قدم به قدم دنبال کنید.

نقشه راه آموزش گام به گام سئو

سخن پایانی

در این مقاله یاد گرفتیم که سئو چیست و چرا برای کسب و کار ما بسیار مهم است. آموختیم که سئو چگونه مشتریان واقعی و با کیفیت را به سمت کسب و کارمان جذب می کند.

ما در تیم شاهراه مشتاقانه آماده پاسخ به سوالات شما هستیم و در این راه پر پیچ خم تنهایتان نمی گذاریم.

نظرات
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

جدیدترین های بلاگ

YOUR ADS

فهرست